Na afloop dialoog over persoonlijke verhalen die raken door Daan GoppelIn de serie Becak Belanda rijdt Daan Goppel met zijn becak (riksja) door Belanda (Nederland) en ontvangt gasten die elk op hun eigen manier een binding hebben met Indonesië en hun persoonlijke verhaal delen. Hoor bijvoorbeeld hoe het was om te strijden voor de Indonesische onafhankelijkheid. Of hoe je zowel moslim als groene hippie kunt zijn. Er worden 3 episodes vertoond van 15 minuten.
Daan:”Ik kocht in Indonesië een ‘becak’ (passagiersfiets/riksja) en rijd er nu mee door Nederland (Belanda) om aan de hand van gesprekken met gasten het Indonesische in Nederland te verkennen”.
Duur: 3 shorts van 15 minuten | Indonesië 2020 – 2022 | Regie: Daan Goppel.
Tickets voor de film Becak Belanda- zijn 3,00 euro en kunnen hier besteld worden.
Becak Belanda: Hoe kun je moslim zijn én een groene hippie?
NL: Ik breng Rudy van der Aar van de Indonesische Al-Hikmah moskee in Den Haag, naar de woning van de Indonesische ambassadeur in Wassenaar, waar het Suikerfeest groots wordt gevierd. Rudy vertelt over zijn Nederlands-Indonesische afkomst en hoe hij als moslim in zijn geloof de inspiratie vindt voor een groene en duurzame levenswijze.
ID: Saya antar mas Rudy van der Aar dari masjid Indonesia Al-Hikmah di kota Den Haag ke perayaan Idul Fitri di Wisma Duta di desa Wassenaar. Rudy bercerita tentang asalnya Indonesia-Belanda, dan bagaimana dia sebagai Muslim bisa dapat inspirasi dalam kepercayaannya untuk hidup secara rama lingkungan atau hijau.
Becak Belanda – korte film “Verlangen naar Papoea”
NL: Corry Ap groeide op in Nederlands-Nieuw-Guinea. In 1962 vertrok het Nederlandse bestuur en kwam het gebied onder Indonesisch bewind te staan. Corry werkte als zuster enkele malen in een gevangenis waar ze achter de tralies de eerste ontmoeting had met de man die ook wel de ‘Bob Marley’ van Papoea werd genoemd. Deze antropoloog en liedjesmaker genaamd Arnold Ap, vroeg haar na zijn vrijlating ten huwelijk. Er volgden gelukkige gezinsjaren, maar Arnold werd meermaals opgepakt vanwege zijn promotie van de Papoea-identiteit en het streven naar een onafhankelijk West-Papoea. Het gezin werd geïntimideerd waardoor Corry met hun jonge kinderen moest vluchten naar het buurland Papoea-Nieuw-Guinea. Met de tralies tussen hen in, namen Corry en Arnold voor de laatste keer afscheid. Arnold Ap was zanger en muzikant in de Papoea muziekgroep Mambesak (Paradijsvogel) die liederen maakte over het land en de cultuur van Papoea. Zijn laatste en bekendste lied, Misteri Hidup (Het mysterie van het leven) schreef Arnold in de gevangenis kort voor zijn dood.
ID: Ibu Corry Ap lahir dan dibesarkan di negara Nugini Belanda (Nederlands-Nieuw-Guinea), yang pada waktu itu termasuk Kerajaan Belanda. Pada tahun 1962 pemerintah Belanda memundurkan diri dari Papua, dan pemerintah Indonesia mengambil alih. Sebagai perawat, Ibu Corry beberapa kali mengunjungi penjara untuk merawat tawanan. Di dalam penjara beliau bertemu dengan seorang pria yang dipanggil ‘Bob Marley Papua’. Pria ini, yang dikenal sebagai Arnold Ap, bekerja sebagai seorang antropolog dan pemusik. Setelah dibebaskan dari penjara, Pak Arnold menikah dengan Ibu Corry, dan membentuk keluarga yang bahagia. Akan tetapi, di tahun-tahun berikutnya Pak Arnold ditahan beberapa kali karena beliau berusaha menonjolkan identitas dan kemerdekaan Papua. Keluarganya pun diintimidasi. Oleh karena itu, mereka memutuskan Ibu Corry bersama anak-anaknya untuk mengungsi ke negara Papua Nugini. Dengan jeruji penjara menghalangi mereka, Corry dan Arnold berpamitan untuk terakhir kali. Pak Arnold Ap adalah seorang pemusik dan penyani di grup musik yang bernama Mambesak (burung Cenderawasih). Beliau menciptakan lagu tentang tanah dan budaya Papua. Lagu terakhir dan yang paling dikenal adalah lagu berjudul ‘Misteri Hidup’. Lagu ini diciptakannya sewaktu beliau di penjara dan tidak lama sebelum beliau menginggal dunia.
Becak Belanda (korte film) Indonesische onafhankelijkheid, waarom en hoe?
NL: Mevrouw Tjen-Poeradimadja is een van de weinige mensen in Nederland die nog uit eigen ervaring kunnen vertellen hoe het was om op te groeien in de koloniale samenleving van Nederlands-Indië. Wat het verhaal van mevrouw Tjen-Poeradimadja zo bijzonder maakt, is dat ze vertelt over de koloniale beleving vanuit haar perspectief als inheemse Indonesiër (destijds ‘Inlander’ genoemd). Ze nam deel aan de strijd tegen het Nederlands bewind voor een onafhankelijk Indonesië, maar belandde uiteindelijk, door een vreemde speling van het lot, in Rotterdam.
ID: Tidak banyak orang di Belanda yang masih bisa bercerita tentang pengalaman mereka dari zaman kolonial Hindia-Belanda. Ibu Tjen-Poeradimadja sebagai seorang Sunda, bercerite tentang pengalaman beliau dari sudut pandangan pribumi Indonesia. Beliau ikut perjuangan kemerdekaan Indonesia melawan pemerintah Belanda, akan tetapi, akhirnya tinggal di kota Rotterdam.